torsdag 20 november 2014

Hitta till galoppen

Nu har jag gett mig tusan på att hitta till galoppen uppsuttet på Klara, utanför korallen. Jag vet att det är mina hjärnspöken som är i vägen och inget annat, så vad ska jag göra? Min plan ser ut så här:

Löslongering i korallen så hon följer min röst, ordet galopp (och möjligtvis någon smackning) ska betyda att hon börjar galoppera, utan undantag.

Longering i lina så jag kan justera volten själv och detta utan att hon stretar emot. Alla gångarterna ska sitta här utan problem eller för mycket energi.

Till sist vill jag forma en rak bana med bommar i hagen så det finns en början, ett slut och en bit att galoppera.

Kanske är det vår väg dit, det är bara att börja och se. Hon tar ju galoppen så fint vid longering många gånger och i korallen så har jag galopperat korta bitar.  Och till saken hör att hon inte förtjänar mina hjärnspöken för hon är alltid så lugn och cool. Men, men, det är helt klart spännande att rida in sin egen häst så lite känslor måste man väl få ha!



2 kommentarer:

  1. Låter ju som en plan! :) Vad är det du är mest orolig över, att hon ska bocka av dig eller sticka iväg utanför korallen? I båda fallen är det ju bra att testa i hagen som du säger, för då tar det stopp någonstans. Det är så typiskt att man har sina hjärnspöken och med hästar som aldrig ens testat något haha. Jag har mina hjärnspöken mest med Lillen som är ett energiskt busfrö, så det är ju förståeligt, men jag kan också ha det med Kajsa som aldrig har försökt minsta grej med mig och är både för snäll och för tjock för att orka ens haha.

    Vad har du för ljud respektive signaler för samtliga gångarter i longering? Typ från halt till skritt - till trav - till galopp? Jättesvårt när jag arbetar med Lillen för han sprätter iväg i bockande galopp-sparkar innan jag ens hinner öka tempot på honom själv, och om han sedan saktar av och börjar skritta så sprätter han iväg igen bara jag närmar mig honom. Han är så "känslig" och explosiv så jag hinner inte lära honom haha...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja, jäkla hjärnspöken! Jag är inte helt säker på vad jag är rädd för.. kanske bockning, eller mig själv, det var länge sedan jag galopperade på någon häst (förutom dom korta bitarna med Klara i korallen) eftersom Gubben inte tagit galoppen med mig uppsuttet. Sedan vet jag att hon kan bli pigg av galoppen men hon är som du beskrev Kajsa för tjock för att orka , haha, så hon gör ju typ bara ett eller två snabbare skutt i början när jag ber om galopp, och det är inte alls varje gång heller.

      För halt har jag typ "whooh" eller "prrro" om hon verkligen inte lyssnar, men just halten tvärnitar hon ofta på, så Klara har en väldigt bra broms. Sedan har jag helt enkelt "skritt" eller möjligtvis "framåt" för skritt, "traaav" för trav och "gaaalopp" för galopp. Tar hon inte galoppen direkt funkar det bra om jag dubbel smackar några gånger. Så om jag sedan vill ta ner henne till trav igen så säger jag då "traaav" och så vidare. Hon är dock inte så lätt att ge beröm, säger jag "braa tjejen" så saktar hon av eller tvärnitar i förhoppning om att hon äntligen får stanna ;) Så min teknik blir att är jag tyst så är allt bra, och när man är färdig med momentet och stannat så får man massor med beröm och gos. Och hon verkar ta det fantastiskt bra! Gubben däremot behöver beröm mer kontinuerligt :)

      Radera