fredag 17 april 2015

Uppryck

Nu är vi igång med Klaras träning. Äntligen! Nu är det inte bara magen som ska väck utan nu ska vi ta itu med miljöträning också. Det är viktigt att Klara kan vara utan Gubben och fortfarande känna sig trygg. Trygg med oss som sällskap. Sedan är det henne kondis och form som måste komma till rätta. Vi har börjat väga in höet mer nu än vi gjort tidigare, till Klaras stora förskräckelse! Nu gnäggar hon så fort man öppnar ytterdörren. Jag vill gärna att de ska kunna ha tillgång till hö hela tiden, men det är nog bara och inse att det inte går. Klara fixar inte det! Hon föräter sig.

Sedan till hennes träning, vi har ju ridit ut och longerat och så vidare hela tiden, men nu lägger jag in mer fokus. Jag ska sikta på att longera henne varje morgon cirka 10 minuter. Bara för att checka av henne och få in rutin både för mig själv och Klara. Sedan ska vi rida ut mer ensamma. Hon klarar av det bra men ska bli bättre! Jag själv behöver också mer självförtroende. Det är synd att man måste rida så mycket efter smal byaväg här för att komma någonstans, men det är inte så mycket att göra åt. Jag har sett ut en bra åker 500 meter från vår gård, den hör till mamma och pappas sommarhage, och där har vi fått lov att rida och träna så mycket vi vill. Det blir perfekt inför sommaren! Då blir det både miljöträning dit och möjlighet till "ridbaneträning" på åkern. Jag ska ta dit mina egengjorda bommar och små hinder och försöka göra så varierad träning där som möjligt. I nästa inlägg kommer en mer detaljerad beskrivning av var vi ligger i träningen just nu, vad som går bra och vad som kan bli bättre.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar