tisdag 14 mars 2017

Kläcka fram löpankor

Hela vårt ankintresse startade när vi fick två cayugaällingar i bröllopspresent sommaren 2014. Dom växte upp till två stiliga damer och i brist på fler av samma sort i närområdet så köpte vi två ettåriga löpankor, en hona och en hane. Eller en anka och en drake. När honan började lägga ägg så blev jag sugen på att testa kläcka fram några, och jag tog tag i det hela då den ena cayuga damen dog knall och fall en kväll. Nu måste jag försöka utöka flocken.

Jag lade först in fyra ägg, två från cayugaankan och två från löpankan. Men när det var dags att lysa dem kunde jag konstatera utefter de illustrationer man fick med kläckaren att cayugaäggen inte var befruktade av löpanksdraken, men att löpankshonans ägg däremot var det! Efter ytterligare någon dag tyckte jag mig se att de hade dött och jag bestämde mig för att börja om. Så här i efterhand skulle jag nog inte vara lika snabb i det beslutet. Det kan ha hänt att jag inte riktigt visste vad jag egentligen såg.

Jag lade in åtta nya ägg efter någon vecka och nu började det hända saker. Jag läste på mer om lysningen och hade mer is i magen. Det skulle visa sig att några av de ägg som jag även nu trodde hade dött var levande, så man ska inte alltid vara så snabb att ta beslut, speciellt då man är nybörjare.  Det har jag verkligen lärt mig. Men två ägg plockades bort då de uppenbart inte levde.
Jag vände äggen tre gånger om dagen, ökade fuktigheten de sista dagarna och till slut kunde jag börja se sprickor på äggen.

När sprickorna började synas började också min stora väntan, jag tänkte att nu händer det! Men det tog ca tre dygn till. Men när det väl blev riktiga hål igenom både skal och hinna så kläcktes alla inom ungefär ett dygn. Och jag ville SÅ gärna hjälpa dom ur sina skal, men jag höll fingrarna i styr och dom fixade allt själva! Ett ägg har troligtvis dött några dagar innan det var dags för kläckning, men fem av sex känns ändå som okej odds.



Här är dom två första att titta ut. De fick vara kvar i kläckaren tills de var hyfsat torra. 


Sedan fick de flytta till en stor zinkbalja med halm och en värmelampa. 


Där har de trivts riktigt bra, de justerar själva värmen genom att ligga direkt under lampan eller flytta ut mot sidorna. 


Till mat får de kokt äggula och vatten på ett litet fat, de kan lätt drunkna så man får tänka efter hur man serverar vattnet. 


Nu är det bara och hoppas på att de fortsätter att må bra och växer så det knakar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar